Exhibición de Sakai Hōitsu en Nueva York

Aquí va esta información de una nueva exhibición en la Japan Society de Nueva York:

SILVER WIND: THE ARTS OF SAKAI HŌITSU (1761-1828)
September 29, 2012—January 6, 2013
Japan Society Gallery presents the first American retrospective of Sakai Hōitsu, master of the bravura gesture, a samurai aristocrat turned Buddhist monk who dedicated his life to art and poetry. Triumphs of compositional daring and sumptuousness, Hōitsu’s paintings and those of his chief pupil Suzuki Kiitsu (1796–1858) made a defining Japanese contribution to world art.
The exhibition includes 58 screens, scrolls, painted fans, lacquer wares, and woodblock-printed books from public and private collections throughout the United States, including five loans from The Metropolitan Museum of Art.
For Six Weeks Only, A Once-in-a-Lifetime Reunion of Two Celebrated Painted Screens!
Foremost among the paintings are Hōitsu’s Waves, a magnificent pair of twelve-foot-wide six-panel screens sheathed in silver leaf and boldly brushed in black ink. They will be exhibited alongside Rough Waves by Ogata Kōrin (1658–1716), an earlier artist who inspired Hōitsu to revive the Rimpa (“school of Kōrin”) style and to paint the Waves screens.
So precious and fragile that they can be on view for only six weeks, on November 4 Hōitsu’s Waves will return to Japan and be replaced by his Maples and Cherry Trees, another stunning pair of screens opulently lined with gold leaf and painted in precious mineral pigments.
Silver Wind offers an unmissable opportunity to experience in its totality the art of a great painter who has long been prized in this country for his direct visual appeal, loving depiction of favorite Japanese subjects, and sensitivity to subtle changes in weather and the seasons.

Para mayor información, consultar el link de la exhibición

Autor: Amaury A. García Rodríguez

26 de Octubre de 1967, Ciudad de la Habana Doctor en Estudios de Asia y África, especialidad Historia de Japón y Maestro en Estudios de Asia y África, especialidad Japón, ambos por el Centro de Estudios de Asia y África, El Colegio de México. Realizó sus estudios de Licenciatura en Historia del Arte en la Universidad de La Habana. Ha impartido cursos y conferencias en varias universidades de México, Cuba, Argentina, Japón, España y los Estados Unidos, y participado activamente en eventos académicos nacionales e internacionales. Sus temas de investigación giran alrededor de la cultura popular urbana y sus producciones visuales, en particular las relaciones entre las estructuras de poder y la producción de estampas eróticas durante los siglos XVII y XIX en Japón. Además la historiografía del arte, y la cultura material y visual de Japón. Cuenta con los libros "Cultura popular y grabado en Japón" (El Colegio de México, 2005), y "El control de la estampa erótica japonesa shunga" (El Colegio de México, 2011), así como la coedición "Cultura visual en Japón: Once estudios iberoamericanos" (El Colegio de México, 2009). Actualmente es profesor -investigador del Centro de Estudios de Asia y África de El Colegio de México.

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